Tuesday 3 December 2013

De ziua ta draga Romanie!

Nu am vrut să scriu nimic iniţial despre ziua României. Unul din motivele principale este că am nişte sentimente foarte contradictoriii despre România şi desigur despre români. Dar citind câteva din blog urile româneşti pe care le urmăresc şi care au tratat subiectul în diferite forme m-am decis să împărtăşesc şi eu din gândurile mele despre muma ţară din perspectiva unui nou imigrant în Canada.
Eu am plecat din România nu împins de nevoi materiale ci din cu totul alte motive. Dacă aş fi stat în România aş fi avut un loc de muncă decent, asigurat în afacerea familiei şi probabil nu aş fi fost forţat să sparg pereţi falşi în construcţii pentru 9 dolari pe oră în altă ţară. Deci nu lipsa merindelor pe masă mă împinge pe mine să scriu acest articol. Eu sunt şi nu sunt mândru de ţara mea de baştină. Sunt mândru când văd tineri români la televizor câştigând medalii la olimpiade sau premiati de NASA pentru realizări academice. Sunt mândru când recunosc artişti români pe posturile de radio canadiene (deşi nu sunt neapărat fanul lor).
Din păcate asta nu înseamnă că sunt mândru când văd un popor înfrânt. Nu sunt mândru când bătrânii noştri sunt puşi să aleagă între mâncarea de zi cu zi şi medicamentele de care au nevoie. Nu sunt mândru când toată populaţia unei ţări trebuie să dea sau să primească mită într-un fel sau altul. Nu sunt mândru de o ţară care te forţează să fi “şmecher” ca să supravieţuieşti. O ţară unde omul trebuie să înveţe cum să păcălească sistemul ca să aibă succes.
Şi nu sunt de acord cu “Politicienii sunt de vină”. Dacă cineva îşi bagă mâna în buzunarul tău în autobuz îl plesneşti, ţipi după ajutor, nu te laşi jefuit fără să faci nimic. Dar ne am obişnuit să fim călcaţi în picioare de nişte oameni exact ca noi. Nişte oameni pe care îi facem răspunzători de soarta noastră dar dacă am avea şansa le-am lua locul şi le am urma exemplu. Şi poate suntem câţiva români decenţi din fire care nu am abuza de o funcţie. Dar asta nu ne iartă poate de cel mai mare păcat de care românii sunt răspunzători. Indolenţa! Suntem un popor care poate să vorbească şi 7 ore pe zi despre politichie şi clasa politică dar nu ne facem timp nici măcar 5 minute ca să votăm. "Nu avem cu cine vota!" O să ziceţi mulţi. Votaţi cu ecologişti cu partidul republican, cu nea Marin de la etajul 2. Votaţi cu un partid care ştiţi că nu a fost la putere deci care încă nu va furat. Să vedem ce o să zică marile noastre partide când o să piardă câteva scaune de senatori şi deputaţi. Dacă câteva autobuze o să influenţeze alegerile când 60% din români se prezintă la vot. Sau dacă UDMR o să obţină 5 %.
 Din fericire noi nu ne deranjăm pentru nimicuri ca alegerile. Suntem prea inteligenţi să ne irosim energia pentru a vota o schimbare. Doamne fereşte să ne comportăm ca nebunii din Canada, Grecia sau Franţa care chiar ies în stradă când nu le convine ceva. De ce să dârdăim în frig afară când putem să flămânzim şi să dârdâim de frig în casă?
Politicienii sunt de vină. Noi suntem curaţi ca lacrima, nu avem nici o responsabilitate. Nu este vina noastră că politicieni sunt corupţi. Chiar dacă am putea să îi schimbăm cu alţii şi pe aceia cu alţii noi. Chiar dacă am putea ieşi în stradă să protestăm împotriva legilor nedrepte şi să ne facem frustrările cunoscute. Nu este vina noastră. Politicienii ar trebui să fie toţi oameni de onoare şi să facă ce e drept şi corect fără ca noi să îi păzim. Canadienii şi francezii sunt nişte neîncrezători şi nişte huligani dar nu noi. Noi poporul român putem să mergem zambind 8 ani pe mâna PSD-ului încrezători în scuzele lui Năstase, Mitrea. "Suntem o economie de tranziţie!" Asta ne au zis timp de 8 ani. Câte "privatizări" dubioase s-au făcut oare în acei 8 ani după revoluţie? Nimeni nu ştie. Pentru că nimănui nu i-a păsat. După am crezut în democrato-liberali, PNL şi PDL. Şi ei ne-au zis "Criză" şi sub acest titlu au furat şi ei tot în 8 ani ce-a mai rămas de la PSD. Iar acum avem un guvern social-liberal cu un preşedinte democrat.
Vrem schimbare, vrem altă clasă politică dar nu putem să facem această schimbare în noi înşine. Când canadienii ies în stradă şi protestează că echipa lor de hochei preferată a pierdut noi stăm în casă când bătrâni ne mor de foame, boală sau frig. Când copiii noştri sunt omorâţi de câini comunitari. Când şpaga este un fenomen zilnic din viaţa noastră. Când străinii vin şi ne fură resursele naturale şi ne lasă otrăvurile.
Stăm în casă şi dăm vina pe politicieni. Iar canadienii un popor recunoscut pentru politeţea şi manierele deosebite distrug un oraş întreg pentru că au pierdut un meci de hochei.
Dar a fost ziua României. Şi cadou de ziua ei i-am scris un mic poem:
                                    Sărmană Românie
                                     Buchet de flori
                                     Îmi pare rău
                                     Căci cu spatele plecat
                                     Te am cedat la corbi

7 comments:

skiorul said...

Este mult mai complicat decât vedem noi ,simpli cetateni.
Sforile nu le tragi tu sau eu votand sau nu.
Uite la aia de la Pungesti, au iesit la proteste, crezi ca Chevron s-a rusinat?
Nu, nici decum.
Au aplicat aceeasi metoda ca in Canada, i-au batut si arestat ,si isi vad de treaba lor ,pentru ca nu poporul hotărăște ce vrea,asta e doar o iluzie.
Oriunde in Canada sau America ,protestele se termina rapid cu pierderea numai de partea oamenilor simpli care isi cer drepturile.
Pentru rechinii aia mari, tu si eu suntem nimic.
chiar uniti daca am fi,n-am putea schimba ceva ,pentru ca daca ar fi asa ,pana acum s-ar fi schimbat ceva oriunde este cate un protest.
Ai spus ca ,canadienii protestează, dar ai uitat sa spui cum platesc pentru indrazneala asta.
Cine crede in puterea democratiei este un visator,curand se va trezi la dureroasa realitate.

Tony said...

Poate ai dreptate, poate chiar daca ne unim fortele nu vom schimba nimic. Dar daca acesta este cazul de ce se chinuie toate aceste mari compani, guvernul, sa mentina iluzia democratiei daca ei nu au nevoie de ea? De ce au nevoie de o minciuna ca sa ne tina legati daca nu le ar fi frica de ce am putea face cand am fi cu adevarat liberi?

skiorul said...

Nu am cum sa dezvolt subiectul asta intr-un spatiu asa de mic,dar poti afla singur daca vrei sa citesti .
Doar o carte iti recomand "The shock doctrine" de Naomi Klein.
Si nu e vorba numai de o carte.Priveste in istorie ,analizeaza faptele si vei putea sa iti faci o idee.
patrea proasta e ca noi ne agitam sa castigam o paine si nu ne mai intereseaza ca cel ce ne-o da ,are mainile patate de sange.
Cat despre democratie,daca tu vrei sa crezi ca exista,e treaba ta,dar mie nu mi se pare.
Tocmai democratia e cea care ne dezbina. Fiecare face ce vrea ,e democrație,unul in stanga ,unul in dreapta, unde e unitatea?

Tony said...

Intrebarea nu este daca democratia e buna sau nu daca exista sau nu. Intrebarea este de ce marile companii, bancile, guvernele simt nevoia sa pastreze iluzia democratiei daca populatia chiar nu are nici o putere sa si schimbe soarta?

skiorul said...

Pentru ca asa pot sa manipuleze foarte usor masele.
Noi credem ca putem face ce vrem ,dar de fapt facem doar ce ne dau ei voie sa facem.
Iesim in strada ,dar numai atat cat au ei chef sa ne lase sa protestam.
Totul e controlat si cum va fi in viitor ,nici nu poate fi credibil acum ,dar din nefericire ,unii din noi (aia mai tineri) vom vedea.
poate ca daca am fi uniti cu adevarat ,am reusi ceva,dar nu suntem .Nu e vorba numai de romani ,ci de toate natiile.

Cristina said...

Democratia e doar o cortina in spatele careia se fac jocurile. Si e foarte usor sa obtii acea majoritate care sa te sustina. Bineinteles ca democratia e perceputa si traita diferit, spre ex. Romania si Canada, dar pentru cei care fac jocurile rezultatele sunt aceleasi: sa detina controlul maselor si asta e important.

Tony said...

Ai dreptate Cristina. Problema este ca trebuie sa ne constrangem politicieni sa faca mai mult. Daca ei isi obtin scaunele doar cu cativa pui amarati dati la pensionari ca Mazare atunci nu vor simti nevoia sa faca nimic pentru restul populatiei. Dar daca Mazare are nevoie sa influenteze o populatie mai mare care vine la vot. Atunci Mazare trebuie sa faca mai multe lucrurii nu numai sa dea un pui la un batran. Si incet incet ajungem la "democratia canadiana" care e infinit mai buna decat "democratia romaneasca".
Tot ce trebuie sa facem e sa mergem la vot sa ne convingem prieteni si rudele sa mearga la vot si sa votam impotriva partidelor mari. Nu putem sa cladim o utopie unde toti suntem egali si beneficiem de aceleasi drepturi dar macar putem sa luptam sa obtinem mai mult decat avem acum.