Tuesday 18 March 2014

O cafea buna

După 8 luni în Canada am reuşit în sfârşit să beau o băutură servită frumos într-o ceaşcă şi nu într-un pahar mizerabil de hârtie. Acest lucru a avut o asemenea importanţă pentru mine încât m-am simţit dator de a vă împărtăşi fericirea mea. Am găsit în sfârşit un local în Canada unde eşti servit exact ca în România! Băuturile vin în ceşti, pliculeţele de zahăr aranjate într-un coşuleţ frumos. Ospătăriţe care vin şi îţi i-au comanda, care chiar vin şi te servesc. Decor frumos pentru a crea cât de cât o atmosferă plăcută. Doar canapele confortabile din cafenele noastre mai lipseau şi m-aş fi simţit ca în Constanţa.
Aviz noilor imigranţi, în Toronto nu sunt prea multe cafenele în stilul celor din România. Nume ca Burbon, Cremă, Beta, Cazemata nu sunt prezente aici. De fapt singura cafenea din Constanţa care e prezentă şi în Toronto este McCafe. Aici cafenele ca şi majoritatea restaurantelor sunt în regimul fast food. Te aşezi la o coadă ca să ţi comanzi cafeaua, îţi ridici comanda pe o tavă de cantină, te aşezi la o masă mică unde tava d-abia încape, pe un scaun mic de îţi găzduieşte doar juma de cur şi îţi consumi cafeluţa într-o hărmălaie îngrozitoare. În plus mai trebuie să faci faţă şi privirilor răutăcioase a clienţilor care nu au loc să se aşeze şi aşteaptă nerăbdători să ţi consumi cafeaua ca să ţi ia masa. Şi desigur cafeaua este execrabilă comparată cu fortuna roşie. Sau poate că ambianţă de rahat strică gustul cafelei, încă nu m-am decis. Ideea este că aici oriunde te duci vezi numai lanţuri de cafenele gen Tim Hortons, Starbucks, McCafe, Coffe Time etc. Nu există o cafenea decentă în tot Scarborough ul. Şi apropo McDonalds urile din România sunt de 1000 mai confortabile şi curate decât cele de aici.
Dar aşa e în Toronto, toată lumea grăbită şi eficientă. Nici un efort depus pentru confort, ambianţă sau plăcere. O cafea în Constanta poate să fie o adevărată experienţă. Poţi sta la o terasă, la aer proaspăt cu vedere spre mare sau înăuntru la căldurică tolănit pe canapele de piele. Te duci în mall şi ai o mie de cafenele care mai de care mai fiţoase care se întrec în oferte numai ca să le treci pragul. Te plimbi prin mall, îţi faci cumpărăturile te aşezi frumos la o cafea sau un ceai, prinzi din nou puteri şi o iei de la capăt. Aici mallurile sunt de evitat. Eu personal nu pot să rezist mai mult de juma de oră într-un shopping center din Toronto. Aglomeraţie infernală de simt că înot într-o mare de oameni, gălăgie de plec mereu cu durere de cap, mirosuri ciudate, copii gălăgioşi ce intră în tine fără nici un stres. E o experienţă pe care eu cel puţin nu o să o mai repet. Am fost de 2 ori în Scarborough town centre şi mi-a pierit cheful de a mai călca pe acolo. A doua oară, fiind mai înţelept, am intrat într-un restaurant unde gălăgia mall-ului nu era prezentă unde am putut să stau jos şi să consum o masă delicioasă cu Laurie fără nici un stres. Prima vizită a fost în schimb oribilă! Nu văzusem în viaţa mea atâţia oameni la un loc. Nici unul într-o stare de repaus, toţi mişcându-se în jurul tău, ignoranţi la oameni din jur lor, uitându-se la magazine, îmbrâncindu-se unul pe altul din neatenţie. Atunci ne-am decis să bem o cafea în mall. Cea mai proastă decizie din viaţa mea. A trebuit să îmi car băutura la o masă minusculă care tocmai ce se eliberase. Jonglând 5 săcoşi cu cumpărături şi băutura fierbinte care era desigur într-un pahar de carton. Făcându-mă cât mai mic ca să am loc pe scaun şi ca să evit oameni ce se plimbau fără nici un stres în jurul meu. Aici nu ai geamuri care să te despartă de cumpărătorii grăbiţi şi zgomotele lor. Eşti aşezat pe o insuliţă exact în mijlocul lor. Mult noroc încercând să ai o conversaţie decentă în care să nu ţipi ca să te faci auzit. Şi în ciuda condiţiilor mizere toate localurile lor sunt pline până la refuz. Cum reuşesc canadienii să stea mai mult de 5 minute în cafenele astea chiar nu ştiu. Poate pentru că nu ştiu că există şi mai bine. Altfel nu-mi explic de ce un popor întreg frecventează Tim Hortons sau Starbucks.
Văzusem într-o conversaţie pe facebook că Starbucks ar dori să vină şi în România. Dragi concetăţeni fac apel la omenia voastră să nu lăsaţi aşa ceva să se întâmple. Şi dacă e să se întâmple încercaţi să evitaţi pe cât posibil localul. Nu lăsaţi cafenele noastre cochete să dispară din cauza unor lanţuri comerciale care o să vă servească rahat şi o să-l numească cafea. Spuneţi NU paharelor de carton şi respectaţi-vă: serviţi-vă cafeaua în ceşti. Eu în sfârşit am găsit o cafenea cochetă în Toronto care îmi place. Duminica asta am dat un Google search: “European type cafe în Scarborough” şi al doilea rezultat în căutarea mea a fost Gerhard's cafe. Amplasată aproape de Ellesmere şi Bellamy această cafenea/cofetărie serveşte ceai, cafea şi cappucino pe lângă deserturile minunate făcute în atelierul propriu. Cu personal capabil, ambianţă plăcută, deserturi minunate şi preţuri rezonabile acest local a intrat direct pe locul numărul 1 în topul localurilor de acest gen. Nu că ar fi cine ştie ce competiţie. Eu eram deja vândut când când o domnişoară mi-a adus băutura într-o ceaşcă. Laurie şi Janice au fost încântate de ceaiul lor organic iar eu am fost transportat în al nouălea cer devorând o felie de tort şi delectându-mă cu un cappucino perfect. Singura problemă cu acest local a fost lipsa spaţiului. Ca peste tot în Toronto, mese minuscule, scaune şi mai mici şi mereu 20 de oameni în 3 metri pătraţi. În rest toate bune şi frumoase, nu am regretat deloc cei 17 dolari cheltuiţi în local şi am de gând să-l frecventez din nou în ciuda faptului că e destul de departe.
Dacă ştiţi cumva şi alte localuri unde o cafea se poate servi cu un pic de rafinament în Toronto nu fiţi egoişti share the knowledge ca să beneficiem şi noi. Poate uni dintre voi consideraţi că dramatizez un pic importanţa unei cafele servită în ceaşcă, vă înşelaţi. O cafea bună, servită impecabil, poate schimba lumea. Eu personal d-abia aştept să mă întorc în Constanta, vara asta, să mă bucur de o cafea bună. Mai ales că patronii de la “Onix Center” şi “Cazemata” au promis să mă îndoape cu cafea pentru toată durata vizitei pentru această mică reclamă “ascunsă” pe care le am făcuto.

4 comments:

Lavinia said...

Sunt nenumarate restaurante in Toronto spatioase si in care poti sa comanzi si o cafea daca vrei si nu iti va fi servita in carton, dar cu siguranta preturile nu sunt ca la Tim Hortons. Ce imi place mie in Toronto e tocmai diversitatea asta ca gasesti restaurante italienesti, grecesti, unguresti, ce vrei si ce nu vrei, si unele chiar exceptionale si fara sa fie exagerat de piperate. Sunt si unele f scumpe, dar si extrem de luxoase. Chiar si la mall daca nu vrei sa te inghesui la food court gasesti cateva restaurante mai spalate, dar din nou, ceva mai scumpe decat food court-ul ca de-aia se inghesuie toata lumea acolo ca e cheap. Si nu stiu de ce zici ca vine Starbucks in Romania ca e de mult acolo, cel putin in Bucuresti era de cativa ani buni inainte sa plec eu in Canada. Eu nu beau cafea, dar din ce am inteles de la prietenii care beau, Starbucks are cafea buna fata de Tim Hortons care e apa chioara cu tone de zahar. Eu abia astept la vara sa ma duc la terasa aia din Mamaia cu balansoare ca asa ceva n-am gasit inca pe-aici. :)

Tony said...

Am fost la balansoare vara trecuta inainte sa vin in Canada e chiar mijto si mancarea e super ok. Am fost si intr-un restaurant mai placut in mall numit Moxies sau ceva de genu a fost ok desi ne-a asezat tanti exact langa bucatarie. Cat despre Starbucks ziceau ca o sa se deschida si in Constanta. Eu sper sa nu. Le-am baut cafeaua si nu mi se pare cine stie ce un pic mai buna poate ca la Tim Hortons. Canapele ca in Burbon sau Crema nu am vazut inca in restaurant sau cafenea de aici si am vizitat destule.

Lavinia said...

Canapele ca alea din Burbon nu am vazut nici eu, dar oricum la constanteni le cam place sa iasa in evidenta. :) Imi amintesc ca am mers intr-o dimineata intr-o cafenea parca Cafe Cafe ii zice si m-a surprins ca lumea era imbracata la 4 ace de parca erau la vreo nunta ceva. N-am inteles de ce se gatesc atata ca sa iasa la un suc/cafea. Nici ca aici de umbla astia prin pijamale pe strada, dar parca nici sa te imbraci cu rochie de seara sa iesi la ora 10 dimineata sa bei o cafea. Te inteleg de ce ti se pare ciudat ca aici lumea bea cafea pe strada dintr-un pahar de carton, si mie mi s-a parut ciudat si imi amintesc ca l-am intrebat pe un coleg de ce le place sa se plimbe cu cafeaua peste tot dupa ei, nu pot sa stea si ei linistiti sa o savureze la o masa undeva? Iti dai seama ca s-a uitat f mirat la mine, ca el nu vedea nimic ciudat la plimbat paharul ala peste tot. Noi avem alte obiceiuri, ei au altele, noi ii consideram niste ciudati si ei probabil la fel pe noi. Nu cred ca am incercat mancarea la balansoare, eu ma duc acolo sa ma legan, dar daca zici ca e ok poate o incerc, dar cu siguranta vara asta o sa dau pe la On plonge sau Scoica sa mananc niste broscute ca n-am mai mancat de 2 ani. Si apropo de Starbucks sa stii ca ala din Bucuresti era diferit de astea de aici. Eu nu beau cafea, dar imi placea acolo un shake de vanilie, era super bun, am incercat si aici dar are dublu zahar fata de ala din Bucuresti si nu se poate bea, cel putin nu de mine, deci e posibil ca si cafeaua sa fie diferita, mai pe gustul romanilor.

Tony said...

Ai dreptate, am fost cu Laurie odata in city park la Pizza hut. Atunci mi-a zis ca in Canada nu exista atata lux in pizza hut de la ei. McDonalds-ul de la delfinariu chiar arata mai bine decat toate McDonalds-urile pe care le am vazut aici si de 1000 mai curat.
Si da, constanteni au un simt al dramaticului. Eu mai mult ca alti :)