Tuesday 16 July 2013

Despre Canada si provocarile ei.

     Cu cât petrec mai mult timp în Canada cu atât sunt mai conştient de provocările acestei ţări. După câteva expediţii în super marketurile din Canada am observat nişte lucruri cu adevărat bizare din punctul meu de vedere. Preţurile aici fiind cel puţin ciudate în comparaţie cu cele din România. Experienţa mea anterioară, când cu fratele meu Alex băteam toate angrourile să găsim marfă ieftină, a tras un semnal de alarmă de prima dată când am intrat într-un super market. Cea ce am văzut acolo este cu adevărat bizar. O pereche de pantaloni lungi, care păreau totuşi de calitate, valorau nici mai mult nici mai puţin cât 2 pungi de Lay's. Pentru cei ce nu ştiu ce este Lay's permiteţi-mi să vă lămuresc este o pungă ce conţine chipsuri. Acum întrebarea fiind este punga de chipsuri scumpă sau perechea de pantaloni prea ieftină. Ei bine răspunsul este complex.
      1 Dolar canadian este echivalentul a 3.25 RON. Pungile respective de chipsuri fiind mari valorau 3 CAD cea ce înseamnă că aceste pungi valorează 9.75 fiecare. Înmulţind cu 2 vom determina preţul perechii de pantaloni care este 19.5 Ron. Concluzia? Pantaloni sunt ieftini, chipsurile foarte scumpe.
      Dacă aţi considerat cea ce v-am relatat puţin ciudat mai aveţi puţină răbdare şi o să ajungem şi la cea ce eu consider ciudat. După încă câteva expediţii prin super marketuri am ajuns să apreciez cu adevărat economia canadiană. Căutând legume şi fructe ieftine am descoperit cu stupoare că acestea sunt incredibil de scumpe. Cartofii canadieni 9 RON/KG, este poate cel mai bun exemplu. Cred că deja uni dintre voi sunteţi cu adevăraţi speriaţi ca şi mine când am văzut preţul la cartofi. Dar nu aicea este ciudăţenia, lucrul bizar este că aceşti cartofi curăţaţi, transformaţi în french fries, ambalaţi frumos sunt doar 3 RON/KG. Regula nescrisă pe nicăieri dar prezenţa în toate preţurile, este că mâncarea prelucrată faţă de materia primă pentru aceeaşi mâncare este mai ieftină.
     Supa de pui în conservă este o nimica toată, valorând 2-3 RON, Ton în ulei 3-4 RON, Unt de arahide 12 RON. Pe cealaltă parte avem piept de pui 32.5 RON/KG, Roşi 10 RON/KG. Aparent tot ce este prelucrat şi ambalat valorează mai puţin decât ingredientele din care este făcut produsul. Cea ce mă face să cred că în Canada ori firmele ce prelucrează mâncarea sunt foarte eficiente ori că aicea se întâmplă un fenomen economic extraordinar.

5 comments:

Anonymous said...

Tony, fara suparare, pune mana si invata romaneste si, mai ales, foloseste corect limba tarii in care te-ai nascut! Iti spune asta un om cu muuuuult mai multa experienta in Canada decat tine, pt ca pana si prezentarea ''aventurilor'' tale este total aiuristica...Omule, pantalonii de care vorbesti tu sunt pt amarati, daca intri la True Religion platesti chiar si 600 de dolari, mult peste salariul mediu din Romania!!! Apoi, incearca sa intelegi ca traiesti intr-o tara civilizata si capitalista, deci preturile sunt pe masura...Vazand cum te minunezi ca ai deschis cont la TD Canada Trust, una dintre cele mai sigure banci din lume (poti cerceta lucrul acesta), dar si cum folosesti cardurile verzi de debit si credit, te comporti ca unul picat in marele oras tocmai din Brazzaville, Congo! In Norway un kilogram de carne costa 15 euro, in Romania, in primavara, ciresele de import se vindeau cu 220 de lei kilogramul, zmeura cu 260 de lei (te las sa convertesti din RON in CAD)...Ca sa concluzionez, mai ales ca am vazut motto-ul tau plin de speranta, sper sa vina cat mai putini romani pe aici, mai ales din astia ca tine care le explica amaratilor din tara, dupa numai o sapatamana, cum este situatia in Canada!!! Baiete, trebuie sa mananci ani canadieni pe paine pt a intelege cu adevarat in ce tara ok ai ajuns...Pana acum, din postarile tale se pare ca avem de-a face doar cu un african bunga-bunga, tocmai picat din palmier, care se minuneaza de ceea ce vede in jurul lui! Ontario - Yours to Discover!

Tony said...

In primul rand vreau sa ti multumesc ca ti ai facut timp sa mi citesti blogul dar mai ales ca ti ai facut timp sa si raspunzi. Si spre rusinea mea trebuie sa ti dau dreptate in multe privinte. Mai ales la partea de gramatica unde stiu ca stau prost dar problema mai mare find ca nici nu mi dau silinta sa scriu mai cu rabdare sau chiar sa recitesc si sa revizuiesc cea ce postez. Nu sunt de accord cu tine in privinta stilului in care scriu. Creed ca este dreptul meu sa fiu impresionat sau nu de cea ce vad. Daca ma consideri un om simplu din Congo sau de la tara chiar nu ma ofenseaza. Sper sa fiu un om cat mai simplu. In al doilea rand nu incerc sa explic cum este aici, faci o greseala, nu sunt in postura de profesor. Ci daca vrei sunt Ion de la tara care povesteste prietenilor cum e in targu din satul vecin. Iar comparatile de preturii pe care le am facut sunt foarte realistice mai ales ca am magazine alimentare in tara. Iar daca tu platesti 220 RON pe un kilogram de cirese in tara atunci my friend te-ai tepuit rau. Si nu am raportat preturile la nivelul salarilor din Canada pentru ca eu nu muncesc inca in Canada, deci preturile sunt raportate la bani pe care ii am. Si bani cu care uni oameni o sa vina in Canada. Si in incheiere sper sa intelegi ca este dreptul meu sa ma minunez si sa descriu cum doresc aceasta tara si sa imi impartesc impresile mai ales ca ele sunt fresh si nu contaminate de "ani canadieni" si fac exact ce zici descopar
Canada. Si sper ca atunci cand o sa ti amintesti de primele tale experiente sa realizezi ca poate si tu ai fost un Ion de la tara care sa minunat si sa bucurat de noile experiente.

Anonymous said...

Nu amice, nu am fost niciodata Ion de la tara in Canada, nici in alte tari in care am ajuns!!! Este vorba despre cum prezinti lucrurile, exact ca un om venit de pe alta planeta...Inteleg ca esti impresionat, eu inca descopar zi de zi lucruri absolut fantastice care nu se vor intampla niciodata in tara din care am plecat cu multi ani in urma, insa am criticat maniera ta de a explica situatia. Cat priveste partea gramaticala, este absolut deranjanta...Nu voi intelege niciodata cum vor putea unii romani invata engleza, franceza - mult mai dificil, sau orice alte limbi, daca nu isi vorbesc corect limba tarii in care s-au nascut!!! Nu s-a tepuit nimeni cu fructe la 70-80 de dolari kilogramul, iti aratam ca in Romania poate fi mai scump, in conditiile in care aici gasesti afine, un exemplu, americane sa zicem, la 1 dolar cutiuta de 500 g, iar cele canadiene mai scumpe, ce este drept, asa ca te vei obisnui. Fara sa ne cunoastem, iti dau un sfat, stiu, este cel mai usor lucru din lume, dar incearca sa te aliniezi normelor canadiene daca vrei sa faci ceva...Cunosc multi romani neatinsi de civilizatia acestei tari incat iti vine sa o iei la fuga si sa nu prea ai de-a face cu ei pe meleagurile nord-americane! P.S. Si vecinii din sud nu sunt asa la mare departare, eu locuiesc la mai putin de 70 km de US-Canada Border, insa este posibil ca tu sa fi ajuns la Fort Albany, James Bay!

Tony said...

Vezi maniera mea de a explica unele situati mi se pare foarte veridica desi este subiectiva, un punct de vedere. Eu in postura de nou imigrant observ unele lucruri care mi personal mi se par intr-un anumit fel. Prisma prin care eu privesc lucrurile trebuie sa fie diferita fata de cum vezi tu lucrurile ca si un imigrant stabilit de mult timp. Eu nu incerc sa arat o Canada obiectiva, realistica. Ci o Canada vazuta prin prisma mea. Iar dramatismu cu care povestesc are rolul lui in a face povestea captivanta si intr-un fel veridica deoarece intamplarile relatate provoaca reactii puternice.
Iar comparatile mele la preturii ei bine sunt extrem de bune. Pentru ca desi perechea de pantaloni de la walmart costa 5 CAD si este ieftina ca si 2 pungi de Lay's ei bine magazinu Guess Canada are preturii mult mai mici decat Guess Romania, magazine ca H&M Canada au calitate superioara si preturii mult mai mici ca si H&M Romania. Si Romania are desigur magazine de lux unde si 600 de dolari e un pret infirm.
Cand am comparat preturile din Romania si Canada le am facut in cunostinta de cauza stapanind foarte bine preturile si din Romania si din Canada. Chinezarile Canadei sunt mai bune decat chinezarile romanesti si mai ieftine. Si da e surprinzator ca un kilogram de cartofi sa fie gen 9 Ron in Canada cand in Romania este 1.4 Ron. Find totusi scump daca il raportam la salariu minim din Canada care e de 10 Cad pe ora.
Iti dau inca odata dreptate la partea de gramatica. Pentru ca ma stiu vinovat, dar nu consider ca exprimarea groaie si greselile gramaticale devalorizeaza argumentul in sine. Oricum ma simt vinovat si rusinat pentru gramatica mea si o sa incerc din rasputeri sa ma schimb din acest punct de vedere.
In concluzie nu am vrut sa te insult cu acea remarca pe mine nu ma deranjeaza sa fiu in postura lui Ion, avand in vedere ca foarte multi oameni valorosi s-au pus voluntar in pozitia unui Ion. Nu ca as aveea pretentia sa ma compar cu acestia multi find autori faimosi si romani si internationali. Placerea de a descoperi, de a fi impresionat de a scapa de ignoranta mea in ce priveste aceasta tara. Nu creed ca am insultat tara mea sau tara in care ma aflu prin lucrurile pe care le am spus. Poate doar prin gramatica folosita.

Anonymous said...

Stimabile Anonim, tot respectul pentru "anii tai canadieni", dar mai usor cu bunga-bunga ca te toarna "Prism"-ul, te va cataloga simpatizant Mua'mmar/Berlusconi, iar despre civilizatii... Canada e-n North America, pe langa Danemarca, parca, iar Congo e unde e, poate ar trebui sa faci un concediu, in zile canadiene, pe la Brazzaville si daca n-oi suporta "civilizatia" de acolo te vei plimba, in continuare, prin Nanuvut si NWT, frumoase locuri.
Cat despre Tony, caruia nu eu ii iau apararea, ca este matur si a ales ce Canada, stiu ca nu a mai fost pe acolo si socul este soc, dar totusi tu, avand ceva ani canadieni experienta si deja capitalismul real in sange, ai putea sa-l sprijini, pentru ca comentariul tau a parut ca al unuia, care se crede-n Canada, precum primarul Mazare in Papua si Madagascar ori Berlusconi pe la bunga-bunga...