Wednesday 31 July 2013

Job Workshop day 2 & 3

     Am decis să comasez ziua 2 şi 3 a job workshopului într-un singur post deoarece aceste 2 zile au constat în mare parte din discuţii libere între mine şi consilieri. Având ceva experienţă cu cerinţele unei pieţe de muncă şi fiind un învăţăcel destul de bun şi silitor am reuşit să mi determin consilieri să sară peste câteva părţi teoretice.

                                                               Workshop ziua a doua

     Această zi a început cu introducerea noului consilier, Sajana Yogeswaran, o dră încântătoare din Sri Lanka care ocupă funcţia de "job facilitator" pentru TESOC. Cu dânsa am parcurs următoarele aspecte ale pieţei munci din Canada:
Oportunităţi pe piaţa de muncă
Agenţii de recrutare a forţei de muncă
Exerciţiu practic
     Workshopul a început cu următoarea întrebare: "Cum îţi cauţi de muncă?". Răspunsul meu a fost "Online", fiind un nou imigrant în Canada şi ne având foarte multe cunoştinţe despre piaţa munci aicea soluţia cea mai la îndemână a fost să caut online. Problema fiind că anunţurile relevante pentru cine vrea să se angajeze nu se găsesc online. Ci pe piaţa ascunsă a munci "hidden market". Din informaţiile culese de la Sajana, firmele de obicei recrutează din interior dar sunt totuşi obligate să posteze anunţul online. Deci marea majoritate a anunţurilor online nu sunt relevante deoarece job-ul este deja dat. Soluţia? Aplicarea C.V. - ului la firme axate pe nişa ta. Astfel ei te vor avea în baza de date dacă un job se iveşte şi este nevoie de cineva din exterior. Altă modalitate de a găsi un job bun este voluntariatul. Voluntariatul la o firmă pe nişa ta are mai multe avantaje. În primul rând dobândeşti experienţa de muncă în Canada, doi poţi să obţii o scrisoare de referinţă de la firma respectivă, scrisoare care se vrea ataşată la orice C.V.. Trei poţi să obţii un job chiar în firma respectivă.
      Un alt mijloc de aţi găsi un loc de muncă constă în Agenţii de recrutare. Despre acestea trebuie reţinute câteva lucruri importante. Nu sunt gratis. Când am ajuns la acest capitol în decursul workshopului, Sajana mă întrebat dacă am luat contact cu o asemenea agenţie. Eu am răspuns "Yes", când aplicăm online am dat peste o asemenea agenţie şi mi-am depus C.V. - ul la ei. Următoare ei întrebare a fost "Şti cum fac bani aceste agenţii?". Iniţial m-am gândit că angajatorul le o plăti un comision ca această agenţie să le găsească forţa de muncă necesară. Cea ce s-ar putea să fie într-o oarecare măsură adevărat dar veniturile acestor agenţii vin de la angajat. De fapt tu te angajezi la agenţie pe salariu care îl decide agenţia, un salariu mai mic decât cel pe care îl plăteşte angajatorul real. Deci unde se duce diferenţa??? Desigur la agenţie. Totuşi de remarcat este că pentru un imigrant ca mine care ar putea face voluntariat pentru şansa de a găsi un job, un salariu chiar dacă e mai mic este totuşi mai bun decât nimic. În timpul workshop - ului Sajana mi-a făcut cunoscute câteva dintre cele mai bune agenţii de recrutare a forţei de muncă pe nişa mea.
     A treia şi ultima parte din ziua a doua a workshop - ului a constat într-o mică aplicaţie. Unde trebuia să analizez un anunţ pentru un loc de muncă şi să completez un tabel cu informaţiile deduse din anunţ. De exemplu trebuia să deduc de ce natură este angajatorul (firma, asociaţie guvernamentală, organizaţie non profit etc) după care ce soft skills sau hard skills trebuie să trec în C.V. pentru a atrage atenţia acestui angajator etc.
     După ce am terminat workshop - ul propriu zis am stat de vorbă cu Sajana despre multe lucruri interesante, despre provocările din Canada, oportunităţile ţări etc. Am aflat de la ea că până şi în Canada există rasism, lucru greu de conceput când te întâlneşti cu aceşti oameni politicoşi şi de etnii atât de diverse. Singurul lucru care pot să-l afirm cu siguranţă este că această ţară minunată pe nume Canada îmi vă oferii destule subiecte despre care să tot scriu în blog.

                                                               Workshop ziua a treia

     În ultima zi a acestui workshop am avut doi consilieri, pentru început dna Yoga mi-a explicat ce trebuie şi ce nu trebuie să fac într-un interviu. Din fericire pentru orice viitor imigrant român regulile de conduită la un interviu canadian sunt asemănătoare cu cele ale unui interviu românesc. Începând cu un zâmbet pozitiv, o strângere de mâna fermă până la ceremonialul "Vă mulţumesc pentru timpul acordat". Aparent în această privinţă şi Canada şi România sunt adaptate la aceleaşi standarde internaţionale. Deci nu o să vă plictisesc spunându-vă ceva ce ştiţi deja.
     În a doua parte a workshop - ului am avut parte de un alt consilier de data asta de gen masculin. Din păcate dânsul nu să recomandat şi nici eu nu am întrebat aşa că îi voi spune "The dude". Deci The Dude a pus accent pe atenţia şi dedicaţia care trebuie investite atunci când cauţi un job. Un loc de muncă câştigat în Canada presupune multă muncă, trebuie să ai un C.V. diferit pentru fiecare job la care aplici. O scrisoare de intenţie personalizată pentru firmă şi jobul la care aplici.
      Desigur pentru noi cei care suntem obişnuiţi în mare cu un singur C.V. general pe care îl trimitem peste tot. Să faci o mie de C.V. - uri şi scrisorii de intenţie pentru 150 de locuri de muncă diferite poate să ne dea durerii de cap. Şi am impresia că şi canadienilor le aduce câteva migrene tocmai de acea au un inventat o metodă care să simplifice treaba. Se numeşte Master Inventory, practic este un inventar cu toată experienţa acumulată pe piaţa de muncă şi cu educaţia dobândită în decursul anilor, cu toate aptitudinile voastre personale. Pe scurt toate informaţiile pe care dvs le puteţi spune despre dvs într-un C.V.. Deci când un job apare trebuie doar să selectaţi informaţiile ce vizează job - ul respectiv şi să daţi un copy paste din Master Inventory în C.V. - ul dvs.


     Acestea sunt în mare toate informaţiile pe care eu le am cules din acest job search workshop, s-ar putea ca unele din conceptele prezentate să nu fie chiar în concordanţă cu realitatea. Eu doar expunând doar ce am înţeles sau cred că am înţeles despre piaţa munci din Canada. Dacă realitatea este diferită sau aveţi completări vă aştept commenturile.

No comments: