Monday 29 July 2013

Job Workshop Day 1

      Astăzi am participat la primul meu job workshop. Agenţia care a găzduit acest seminar se numeşte TESOC. Şi job workshop-ul a fost prezentat de Dna Yoga Arulsubramaniam. În caz că vă întrebaţi dacă numele oamenilor pe care îi prezint în blog-ul meu sunt fictive vă asigur că nu am atâta imaginaţie. Dna Yoga fiind de origine indiană venită de foarte mult timp în Canada şi care încă nu şi a pierdut accentul puternic indian cea ce a făcut acest workshop să fie foarte greu de înţeles.
     Deşi eram 8 programaţi pentru acest seminar în afară de mine doar o dră de origine indiană s-a mai prezentat. Din păcate nu i-am reţinut numele. Şi dânsa deşi de un an în Canada încă îşi păstrează accentul indian. Job workshop-ul a fost alcătuit din trei părţi, două dintre ele fiind teoretice şi un test de a observa abilităţile noastre la calculator.
     Seminarul a început desigur cu o scurtă prezentare a fiecăruia, fiind doar doi a trecut foarte repede. Din nou am atras atenţia asupra mea fiind atât de recent venit în Canada. Colega mea indiană fiind venită de un an în Toronto. După care am trecut la lucruri importante, cum să ţi creezi un C.V. în stil canadian. Ei bine trebuie să ştiţi că pentru fiecare job la care aplicaţi aicea trebuie să aveţi un C.V. diferit, orientat către firmă şi job-ul la care aplicaţi. Din acest motiv job workshop-ul se concentrează pe structura C.V. - ului.
     Acesta fiind de trei feluri:
C.V. cronologic
C.V. funcţional
C.V. compus
     Diferenţa faţă de C.V.- urile de pe e-jobs sau best jobs constă în secţiunea "Highlights" şi "Refrences". "Highlights" este o secţiune ce se referă la performanţele tale, lucrurile realizate, trăsăturile de care eşti cel mai mândru etc. Deci aici trebuie pusă crema C.V.-ului tău, dar nu orice cremă ci crema pe care angajatorul vrea să o vadă. Deci asta fiind secţiunea ce trebuie modificată cel mai des în C.V.
     "Refrences" este secţiunea în care pui recomandările foştilor angajatori. În Canada recomandările valorează incredibil de mult, atât de mult încât oameni îşi fac lini de credit doar ca să obţină de la banca lor o declaraţie că sunt buni platnici. Tocmai de aceea voluntariatul este aparent una dintre cele mai bune metode de a obţine o recomandare deci a obţine un loc de muncă.
     Dacă în Europa în general pe angajator îl interesează doar dacă stăpâneşti aspectele tehnice aicea aparent situaţia este diferită. În Canada angajatorii pun 60% accent pe "soft skills" (calităţi ale personalităţi de exemplu abilitatea de a fi adaptabil, flexibil, de a comunica bine etc) şi 40% "tehnical skills" (abilităţi practice dobândite prin educaţie sau experienţă la locul de muncă). Deci pe angajatorul canadian îl interesează mai puţin dacă şti să faci meseria decât dacă comunici bine în echipă sau ai alte calităţi, sau cel puţin asta rezultă din trendurile actuale.
     În această parte a job workshop-ului a trebuit să alegem ce "soft skills" şi "hard skills" credem că ni se potrivesc cel mai bine şi de ce. Şi tot în această parte ni sa oferit informaţi şi despre legile în vigoare ce reglementează piaţa munci în Canada. Ca de exemplu care este salariul minim. Norme de siguranţă la locul de muncă şi ce trebuie făcut în caz de accident. Şi desigur informaţii utile despre concedii şi zilele libere legale în Canada.

     A doua parte a seminarului a constat în urmărirea unui videoclip care spune povestea a trei imigranţi din ţări diferite şi care îşi caută un loc de muncă în Canada. În primul rând videoclipul începe cu greşelile celor trei şi continuă cu soluţia. În toate postările mele de până acuma de fiecare dată când am menţionat discuţiile avute cu oameni de alte etnii am precizat dificultatea de a comunica cu ei din cauza accentului foarte puternic. Şi desigur şi eu ca un nou imigrant am un accent puternic de "valah". Acest videoclip arată cum anumite trucuri în a pronunţa unele cuvinte ajută la eliminarea accentului în mare măsură încât cuvântul să fie înţeles.
     Videoclipul a continuat cu eforturile celor trei de a se angaja prin trei metode diferite, metode care îmi vor şi mie explicate mai în detaliu în zilele următoare. Ele fiind "prin telefon", "networking" şi clasicul "interviu".
În videoclip sa pus mare accent pe bariere de comunicare ce ar putea interveni între angajator şi candidat. De la conversaţiile mărunte, la mimică şi gesturi, videoclipul conţine tot ce trebuie şi nu trebuie să faci când aplici pentru un loc de muncă.

     După ce am fost întrebaţi ce ne a plăcut din videoclip şi care sunt lecţiile pe care le am sustras din el am trecut la ultima parte a job workshop-ului. Acesta consistând într-un mic test în care a trebuit să ne punem cunoştinţele Microsoft Word în acţiune pentru a completă în 25 de minute câteva cerinţe simple. A trebuit să copiem un scurt text respectând formatul, să scriem un paragraf despre un fost loc de muncă şi să căutăm pe google un spital din Toronto. Un test destul de simplu care nu mi-a luat mai mult de 5 minute în al rezolva.

     Prima impresie despre acest job search workshop este una bună, staff-ul îşi dă străduinţa să ne ajute, materialele puse la dispoziţie sunt foarte interesante şi utile şi consider că unele din lecţiile învăţate aicea îmi vor fi de folos pe viitor în a-mi asigura un loc de muncă. Deci de abia aştept Job Workshop Day 2.

No comments: